Sidak Yang Ikut Blog Tok

Friday 7 December 2012

Kerajaan Sentiasa Memberikan Kemudahan Yang Terbaik

Jambatan yang bakal menjadi napi penghubung kepada 4 buah
 rumah panjang di kawasan  layar tengah,Betong

Tauk Sik Kitak??
Seperti yang kitak orang sedia maklum kerajaan sentiasa memberi yang terbaik untuk rakyatnya.
Inilah salah satunya usaha kerajaan untuk membantu kesensaraan rakyat dalam memajukan kawasan tempat tinggal mereka.ini merupakan satu berita yang menggembirakan penduduk di bahagian layar tenga, Betong  apabila kerajaan membina satu jambatan yang menghubungkan 4 buah rumah panjang.
Inilah yang kita ingin kan dari sesebuah kerajaan..sebuah kerajaan yang dapat mentranformasikan penduduk dari kawasan pedalaman ke kawasan Bandar.


BETONG: Jambatan Batang Layar yang sedang giat dibina merupakan bukti keprihatinan kerajaan dalam menyediakan kemudahan infrastruktur terbaik kepada rakyat.
Penolong Jurutera Jabatan Kerja Raya (JKR) Betong Franklin Bantin berkata, apabila siap kelak, jambatan itu akan menjadi nadi penghubung kepada empat buah rumah panjang iaitu Rumah Batu Lintang, Rumah Mupoh Atas, Rumah Mupoh Baroh dan Rumah Kabok.
“Jambatan itu nanti akan merentasi Jalan Nanga Buai, Merinjau dan Ulu Spak, Betong di mana ia juga akan sekali gus menghubungkan keempat-empat kawasan rumah panjang terbabit.
“Kita juga yakin dengan kemudahan baharu itu nanti, maka kira-kira 1,000 penduduk di kawasan Layar Tengah akan dapat bergerak dengan lebih mudah dan pantas,” jelasnya.
Pada masa sama, katanya, penduduk akan dapat memasarkan hasil tani mereka dengan lebih mudah.
“Jambatan ini akan melancarkan perjalanan penduduk di kawasan tersebut untuk ke bandar. Pada masa sama, mereka dapat membawa keluar hasil hutan dan tanaman mereka dengan lebih cepat, sekali gus menjana pendapatan mereka.
“Ini sekali gus akan mengurangkan kos pengangkutan penduduk berulang-alik ke bandar,” jelasnya sambil menambah, jambatan itu dijangka siap sepenuhnya tahun depan.
Sementara menunggu projek itu selesai, katanya, buat masa ini kerajaan membina sebuah jambatan sementara untuk kegunaan penduduk.
“Kedudukan jambatan sementara itu yang bersebelahan dengan tapak jambatan baharu juga merupakan laluan utama penduduk untuk berulang-alik ke kebun.
“Pada masa sekarang pembinaan sedang giat dijalankan. Apapun kita berharap agar penduduk di kawasan terbabit bersabar sehingga ia siap sepenuhnya dan akan menjadi kemudahan utama apabila siap kelak,” ujar Franklin.-Borneo Post

No comments:

Post a Comment